درمان و از بین بردن لکه های قهوه ای روی پوست

beauty1

مشکل تغییر رنگ غیرعادی در قسمت‌هایی از پوست صورت، عارضه شایعی است که طیف وسیعی از علل برای آن وجود دارد.  بروز تغییرات در رنگدانه  یک ناحیه خاص از پوست ممکن است به دلیل تغییر در سطح ملانین موجود در آن  باشد و باعث لک صورت شود ملانین ماده‌‏ای است که به پوست  رنگ می‏‌دهد و از آن در برابر  نور خورشید محافظت می‏‌کند.

بروز مشکل عفونت یا التهاب می‌‏تواند باعث تغییر رنگ پوست شود. همچنین، تغییرات در عروق خونی زیر پوست می‌‏تواند باعث  لکه لکه شدن پوست گردد. این تغییرات می‏‌تواند ژنتیکی، ناشی از آسیب، و یا صرفا به دلیل تغییر در سطح هورمون‌های بدن باشد.

راه‌های زیادی برای درمان لکه های قهوه ای روی پوست وجود دارد.دانستن اینکه کدام درمان  برای مشکلات مربوط به لکه‏‌های قهوه‏ای پوست هر فرد بهتر است، امری دشوار است.

طی جلسه مشاوره با متخصصین ما در کلینیک زیبایی دکتر طرزی ، وضعیت شما به دقت ارزیابی شده و گزینه های درمان لک صورت و مناسب برای شما ارائه می‏‌گردد.

تغییر رنگ لکه‏‌های پوستی چگونه ارزیابی می شود؟

در صورت مشاهده هرگونه تغییرات پایدار در رنگ پوست خود باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر متوجه  خال جدید در پوست، یا تغییر در اندازه و ظاهر خال‌های قبلی پوست خود شوید، آن را با پزشک درمیان بگذارید. پزشک سوالاتی در مورد تغییرات پوستی شما می‏پرسد و ممکن است آزمایش‌هایی به منظور تعیین علت تغییر رنگ غیرعادی پوست شما تجویز کند.

ممکن است پزشک بخواهد نمونه‏‌برداری (بیوپسی) از یک بخش کوچک پوست مبتلا انجام شود تا با بررسی زیر میکروسکوپ، احتمال حضور سلول‏های سرطانی پوست معلوم گردد. همچنین پزشک ممکن است با مشاهده پوست شما زیر نور فرابنفش (لامپ وود)، تغییرات رنگ و یا حضور باکتری در پوست را به دقت بررسی نماید. انجام آزمایش خون نیز ممکن است برای بررسی شرایط تغییر رنگ پوست لازم باشد، مانند "هموکروماتوز" که یک بیماری ژنتیکی است که منجر به مقادیر بیش از حد آهن در بدن می‏‌شود.که در ادامه به بحث علل و آفتاب سوختگی و لکه های پوستی می پردازیم.

علت‌ها و عوامل

علل احتمالی بسیاری ( اعم از ساده و پیچیده) برای ایجاد لکه قهوه ای روی پوست وجود دارد.

سوختگی پوست

پوست شما با آفتاب سوختگی و یا هر نوع دیگری از سوختگی دچار آسیب می‏شود، این سوختگی ممکن است با ایجاد یک بافت زخم که به رنگی دیگر است التیام یابد.

عفونت

عفونت می‏تواند باعث تغییرات ناحیه ‏ای در رنگ پوست شود. بریدگی و خراش پوست می ‏تواند عفونت هایی ایجاد کند که پوست اطراف آن را به رنگ  قرمز یا سفید درآورده و بافت پوست  را تغییر می‏ دهد. "اریتما" عفونت مزمن پوستی ناشی از باکتری است که باعث می شود پوست به رنگ صورتی با تکه های پوسته پوسته قهوه ای و چین و چروک درآید. کچلی رنگارنگ (تینئا ورسیکالر) و عفونت قارچ پوستی (رینگ ورم) عفونت ‏های ناشی از انواع مختلف قارچ ها هستند. این عفونت های قارچی می‏ تواند باعث تغییر رنگ لکه ‏های پوست به سفید، صورتی، قهوه‏ ای مایل به زرد، قهوه ‏ای و یا پوسته پوسته گردد. این لکه‏ ها برحسب نوع دقیق قارچ ‏ها ممکن است در سراسر بدن ظاهر شود. کچلی پا (یا قارچ پا یا پای ورزشکاران) نوعی عفونت پوستی است که بر اثر قارچ ایجاد می‌شود. استفاده از کرم‌های ضد قارچ برای درمان این مشکل، معمولا موثر است.

بیماری‏ های خود ایمنی و آلرژی

بیماری‏ های خود ایمنی مانند "لوپوس اریتماتوی" و "درماتومیوزیت"  نیز می ‏تواند باعث  تغییر رنگ پوست شود. اگزما یک نوع واکنش  افزایش حساسیت (آلرژی) است که می‏ تواند باعث ایجاد لکه ‏های قرمز  و دارای ترشحات در پوست شود. در ارتباط با اگزما، اختلال "آلبا پیتریازیس" می‏ تواند لکه‏ های خشک و سفیدی بر روی پوست کودکان ایجاد کند.

طیف گسترده ‏ای از کهیرهای پوستی مانند "درماتیت هرپتی فرم"، "درماتیت تماسی" و غیره می‏ تواند با یک واکنش آلرژیک ایجاد شود. اختلال "اسکلرودرمی"  لکه ‏های ضخیم و براق در پوست ایجاد می‏ کند. "ویتیلیگو" اختلالی است که در آن سلول های تولید کننده ملانین توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‏ گیرند، و لکه ‏هایی کاملا" بی رنگ در پوست به‌جا می‏ گذارد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی به ویژه در دوران بارداری، می‏ تواند موجب تغییر رنگ پوست شود. "ملاسما" یا "کلو آسما" می‏ تواند باعث ایجاد لکه ‏های تیره بر روی صورت گردد، که اغلب "ماسک حاملگی" نامیده می ‏شود.

لکه‏ های ماه گرفتگی

هرگونه نشانه، لکه و یا برآمدگی که در زمان تولد یا کمی بعد از آن بر روی پوست نوزاد ظاهر می‌شود را ماه گرفتگی روی بدن  می‌نامند. لکه‏ های مادرزادی ماه گرفتگی نیز می‏ تواند عامل تغییر رنگ پوست باشد. "کافه اولت" نقاط با رنگ روشن بر روی پوست می ‏باشد. اگرچه  وجود چند لکه کاملا" طبیعی است، اما بیش از شش لکه "کافه اولت" ممکن است نشانه  "نوروفیبروماتوز" باشد، یک اختلال ژنتیکی که تاثیر منفی در رشد و تشکیل سلول های عصبی دارد .

خال ها  لکه‏ های قهوه ای رنگ هستند که  هنگام تولد بر روی پوست ظاهر می‏ شوند. تغییر در اندازه یا شکل این نقاط می‏ تواند نشانه وجود مشکل باشد و باید توسط پزشک بررسی گردد.

خال های مایل به آبی مغولی، لکه ‏هایی هستندکه ممکن است در کمر نوزادان و کودکان خردسال که معمولا" از نژاد آسیایی هستند، ظاهر شوند. این خال ها  بی ‏ضرر هستند و اغلب در طول زمان محو می‏ گردند.

لکه شرابی یک نوع خال مادرزادی ناشی از رگ های خونی متورم است. این لکه‏ ها معمولا" مسطح بوده و  صورتی  یا قرمز رنگ به نظر می‏ رسند.

سرطان پوست

سرطان می‏ تواند عامل تغییر رنگ پوست و یا بافت باشد و هرگونه خال و یا سایر ضایعات پوستی که به سرعت در حال تغییر است ،باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

راه‌ها و روش‌های درمان

لیزر و دستگاه‏های نور پالسی شدید موجب از بین رفتن خالها و لکه‏های قهوه‏ای و درمان لکه های قهوه ای صورت می‏شود؛ در این روش  ملانین و ملانوسیت‏ها به طور انتخابی مورد هدف قرار گرفته، و سلول های دیگر در پوست دست نخورده باقی می‏ماند. به دلیل این ویژگی منحصر به فرد است که این روش بی‏خطرترین و موثرترین راه درمان لکه‏ های قهوه ‏ای روی پوست ناشی از نور خورشید در پوست می‏باشد.

لیزر

درمان مشکلات پوستی از جمله درمان لک های ماه گرفتگی با لیزر به طور چشمگیری رو به افزایش است.  با تعریف لیزر می‏ توان بهتر درک نمود که چرا روش ‏های لیزری بی خطر و موثر است. لیزر دستگاه ساطع کننده نور منحصر به فردی است که یک طول موج بسیار خاص از نور واحد و هدفمند را  برای از بین بردن یک  مشکل استفاده می‏ کند.  لیزرهای خاصی فقط برای رفع  لکه های قهوه ‏ای طراحی شده ‏اند. با این دستگاه ‏ها  مقادیر اضافی ملانین که باعث لکه‏ های رنگی پوست می‏ شوند، شکسته می‏ شود. این درمان یک روش "سرپایی" سریع و بدون نیاز به بیهوشی می ‏باشد.  معمولا" با 1  الی 2 جلسه درمان بهترین نتایج را می‏ توان بدست آورد.

نور پالسی شدید (IPL)

IPL مخفف عبارت " نور پالسی شدید" است. دستگاه IPL  برای درمان لکه قهوه ای روی پوست ترکیبی از مشکلات مربوط به پوست ایجاد شده است، در مقابل لیزر درمانی که فقط یک مشکل پوستی را هدف قرار می‌دهد. هدف از دوره درمان  IPL یکنواخت‏ تر کردن رنگ پوست از طریق کاهش نواحی قهوه ای و قرمز رنگ  ناشی از پیری و آسیب نور خورشید می‏ باشد. علاوه بر این، IPL پوست را روشن نموده و به آن درخشش و جوانی می‏ بخشد.

دستگاه IPL ، برای درمان مشکلات متعدد پوستی در نواحی وسیع‏تر بدن، با تابش طیف گسترده‏ای از رنگ‏ های نور به‏ طور همزمان کار می‏کند. فیلترهایی نیز برای تابش نور به صورت انتخابی در طول موج های مختلف استفاده می‏ شود. طول موج های مختلف بر لایه ‏ها و  اعماق مختلف پوست ساطع می شود.

این درمان معمولا" در 15 تا 30 دقیقه به پایان می‏رسد و  بدون استفاده از سوزن و بیهوشی انجام می‏ شود. در طی  دوره زمانی  1 تا 3 هفته پس از آن، لکه‏ های قهوه ‏ای که تحت درمان قرار گرفتند ابتدا تیره رنگ، و سپس محو و سرانجام به صورت پوسته پوسته جدا می‏ شوند.

سایر درمان‌ها

درمان‌های به کار رفته برای صاف کردن بافت پوست (بازسازی پوست) ، لکه های قهوه ‏ای را نیزکاهش می ‏دهد. هر یک از این درمان ها بر ترکیب های مختلفی از مشکلات پوستی متمرکز است. بعضی از آن ها  برای رفع کک و مک سطحی پوست بکار می ‏روند، برخی دیگر  برای رنگدانه عمیق‏ تر مانند "ملاسما" یا آسیب‏ های عمیق‏ تر ناشی از نور خورشید موثر است. دستگاه ‏هایی خاص، لکه‏ های  قهوه‏ ای و قرمز را کاهش می‏ دهد در حالی که سایر دستگاه‏ ها  لکه‏ های قهوه ‏ای را کمرنگ نموده و بافت پوست  را صاف و نرم می‏ سازد.

•لایه برداری مکانیکی
• لایه برداری شیمیایی
• لایه برداری با  لیزر
• لیزر CO2 ماتریس جزء به جزء